Efectele tabletei, smartphone-ului si tv-ului asupra copiilor. La cate ore ar trebui limitat accesul lor la ele (sfatul psihologului Diana Dumitriu)

8093

De mai bine de un an jumate, i-am ascuns tableta lui Andrei. A si uitat ca mai are asa ceva. Expunerea lui la filmulete pe tableta sau telefon in jurul varstei de doi ani, doi ani jumate, a fost unul dintre cele mai nepotrivite lucruri pe care le-am facut.

Devenise obsedat de filmulete cu super eroi si facea destul de urat daca nu i le aratam pe tableta. Ii placea Spiderman, insa toate clipurile cu el erau violente. Incepuse sa arunce si el cu masinute prin casa, asa cum vazuse ca fac Spiderman, Hulk sau Captain America. La un moment dat am spus STOP, am ascuns tableta, cred ca i-am zis ca s-a stricat si usor, usor, s-a schimbat si comportamentul lui. Clipurile alea, nepotrivite pentru varsta lui, il faceau sa fie agresiv si irascibil.

Acum mai are acces doar la Disney Junior, iar Eroii in pijamale, Plusica si Miles in spatiu sunt total inofensivi. Il las sa se uite cat vrea el la desene, insa nu exagereaza. La un moment dat se plictiseste si incepe sa se joace. Iarna, ii pun eu pe laptop filme de desene animate, gen Cars, Planes, In cautarea lui Nemo etc. Continut pe care il pot controla.

Ma gandesc la un moment dat sa ii dau, din nou, tableta, insa ne este atat de bine acum incat aman cat se poate de mult momentul acela.

Ca sa intelegem mai bine efectele (negative, dar si pozitive) ale gadget-urilor de acest tip asupra copiilor, am apelat la psihologul Diana Dumitriu. Iata la ce trebuie sa ne asteptam atunci cand le dam copiilor acces la laptop, tableta sau smartphone:

Tableta, telefonul sau orice alt gadget folosit de catre parinti pentru a-si linisti copilul atunci cand plange, pentru a-i distrage atentia atunci cand vrem sa-l hranim, iar el refuza, poate fi considerat mita. Ii distrag atentia ca sa obtin relaxarea lui, dar mai ales a mea, ca partinte care resimte frustrare si disperare ca nu fac fata. Unii copii sunt atat de solicitanti, incat unii parinti se pot simti de-a dreptul hartuiti de nevoia de a face pe bufonul la fiecare masa a copilului sau epuizeaza efectiv toate modalitatile de a distrage atentia copilului.

Fac asta pentru simti confortul ca el si-a mancat toata cina sau ca sa-si mute toata atentia de la un posibil disconfort pe care il resimte, spre un ecran luminos care ii ofera culori si actiune, doar ca sa stea cuminte in carucior, in masina sau supermarket.

Mai mult decat atat,  supraexpunerea la tableta/telefon are un impact asupra atentiei si concentratiei, precum si asupra controlului apetitului. Exista studii care arata ca atunci cand privesc un ecran, acesta le limiteaza interactiunea fata in fata, iar abilitatile sociale ale copiilor pot fi afectate negativ, ceea ce ii poate face incapabili in intelege emotiille altora. Limitarea laturii empatice este de asemenea o consecinta a privitului in exces a ecranului tabletei/telefonului, dar inteligenta sociala si emotionala este esentiala pentru succesul vietii.

In primii ani ai copilului, creierul sau se dezvolta rapid, iar copiii foarte mici invata cel mai bine interactionand cu oamenii, nu cu ecranele. Fie ele de tableta, smart phone sau orice altfel de gadget, inclusiv televizorul. Copilul isi petrece timpul uitandu-se in jos, la ecran, nu cauta contactul vizual in care poate gasi reactii emotionale de care are nevoie, ci doar actiuni si culori care se misca permanent, tocmai pentru a-l captiva. Acest lucru ar putea fi daunator pentru dezvoltarea creierului copilului.

Orice ecran luminos distrage atentia copiilor de un an sau doi ani si intrerupe ciclul interactionii cu parintii, fratii si ceilalti copii. Numerosi specialisti in domeniu considera ca acest lucru poate impiedica dezvoltarea limbajului, social si emotional. Poate afecta dezvoltarea copiilor, prin inabiliati de a acumula cunostinte, de a dezvolta empatie si moduri de cunoastere si conectare la relatii interumane.

De asemenea, copiii mici trebuie sa fie activi fizic. Ei ar trebui sa-si exploreze in mod activ mediul si nu sa fie sedentari, obtinand aproape toate stimularile de pe ecran, fara sa fie nevoiti sa isi construiasca jocul si relatiile intermane prin joc. Acesta este motivul pentru care Academia Americana de Pediatrie (AAP) nu recomanda timpul ecranului pentru copii sub 2 ani.

Bebelusii si copii mici invata mai bine cu materialele pe care le pot atinge, comparativ cu ceea ce vad pe ecran. Explorarea conceptelor in trei dimensiuni este mai buna decat doua dimensiuni pentru dezvoltarea cognitiva, ba mai mult, vazul, mirosul, pipaitul trebuie sa se dezvolte in tandem in aceeasi actiune, si este de preferat copilul sa  veda, sa pipaie si sa miroasa obiectul cu care se joaca.

Copiii cu varste cuprinse intre 3 si 5 ani, ai caror parinti le-au citit carti electronice, au o intelegere limitata a lecturii comparativ cu cartile fizice. Pe de o parte, pentru ca, imaginile pe care copilul le priveste in timp ce parintele citeste continutul povestii, ii raman intiparite in minte, la fel si mirosul paginilor cartii citite.

Corelarea celor trei simturi in contextul dat creaza o amintire completa a unui moment de calitate petrecut cu parintele sau. Mai mult, atinge un nivel de satisfactie, prin faptul cacel mic aude o poveste frumoasa, citita de mama/tata (persoana de atasament), vede imagini ale povestii care ii completeaza tabloul creat in imaginatie cu ochii mintii.

Pe de alta parte, dispozitivele electronice din cartile de povesti electronice distrag atentia copiilor si parintilor de a se concentra asupra povestirii.  Un alt studiu arata: copiii pana la varsta de 2 ani invata mai rapid sa vorbeasca din aplicatiile interactive decat pasive.

In citirea activa, copilul retine: povestea, imaginile povestii, reactia parintelui care citeste povestea, mirosul cartii si emotia creata de poveste in momentul initial. Astfel, amintirea ce se va proiecta in timp, peste ani ii va oferi acelasi sentiment pe care i l-a oferit in momentul initial, de siguranta si placere.

Copiii care dorm in apropierea unui ecran tv deschis sau tableta au o medie de 20 minute de mai putin somn in fiecare noapte. Acest lucru poate fi cauzat de nivelurile ridicate de lumina albastra emise de ecrane care epuizeaza melatonina, un hormon legat de ritmul circadian, ceea ce duce la lipsa de somn si de odihna suficienta.

Exista si efecte benefice ale folosirii tabletelor si smart phone-urilor:

Copiii dezvolta o aptitudine pentru tehnologie, care este o abilitate importanta acum si mai mult in viitor. Tehnologia va face parte din invatarea scolara. Este rezonabil ca cel mic sa exploreze aceasta lume la o varsta frageda.

Modul benefic este sa va implicati in jocul lor pe tableta sau smart phone. Puteti utiliza aplicatii si jocuri care sa dezvolte, de asemenea, abilitati motorii fine folosind patru miscari de baza: rotirea, alunecarea, rotirea si impingerea unui buton. Facand aceste miscari cu degetele, copilul dezvaluie obiecte distractive, multicolore. Puteti gasi o functie de inregistrare vocala care sa va adauge vocea proprie fiecarei imagini, astfel incat copilul sa o recunoasca.

Insa, pentru a minimiza efectele daunatoare si a maximiza beneficiile, ar trebui sa:

  • Faceti-o o experienta tridimensionala comuna. Dezvoltarea creierului si dezvoltarea limbajului se intampla atunci cand vorbiti despre ceea ce vdeti pe ecran, similar cu citirea unei carti pentru copilul dumneavoastra. Faceti-i un dialog, discutati concepte importante, schimbati idei si relationati ceea ce copilul dvs. invata in viata reala.
  • Nu lasati E-Bookurile sa preia indatoririle dvs ca parinte si dati-va timp in a-i oferi atentie si implicare activa in dezvoltarea lui
  • Potrivt studiilor, copiii care au jucat jocuri non-educationale utilizand dispozitive cu ecran tactil au scoruri verbale mai mici la testarea abilitatilor verbale conform varstei, asa incat limitati timpul jocurilor non-educationale si sporiti jocul activ in trei dimensiuni, care sa va implice si pe dvs. ca parinte.
  • Daca ar fi sa comparam si sa facem o alegere intre timpul petrecut la televizor si timpul petrecut pe o tableta cu un joc educational, incurajati-l pe copil sa aleaga sa se joace cu smartphone-ul sau tableta, evident, pentru un timp limitat.

Academia Americana de Pediatrie avertizeaza ca timpul petrecut la ecranul de divertisment, fie tableta, televizor sau smart phone, sa fie limitat la cel mult 2 ore pe zi pentru copiii cu varsta cuprinsa intre 3 si 18 ani si de preferat, fractionat.

Pentru copiii de 2 ani sau mai mici, tableta, televizorul sau smart phone-ul, nu trebuie implicate in cresterea lor. Cu toate acestea, cel mai important lucru care trebuie monitorizat este tipul si calitatea continutului si implicarea dumneavoastra in activitatile copilului dumneavoastra .

Mai mult, copiii copiaza comportamente, asa incat, un copil cu un parinte preocupat o mare parte din timp de smart phone, tableta sau televizor, va adopta acelasi comportament ca si parintele sau. Daca acest lucru s-a transformat intr-o dependenta pentru parinte, acelasi lucru poate deveni in timp pentru copil.

Foto: Diana Dumitriu, psiholog

Psiholog Psihologie aplicata in Domeniul Securitatii Nationale la Cabinet de psihologie Diana Dumitriu

Psiholog Psihologia Muncii si Organizationala la Cabinet de psihologie Diana Dumitriu si Hipnoza Clinica si Terapie Ericksoniana la Private practice

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here