Copilul nu vorbeste? Cand e momentul sa mergem la logoped

1601

Dezvoltarea limbajului difera foarte mult de la un copil la altul si, desi comparatiile ne fac mai mult rau decat bine, nu ne putem abtine sa le facem. “Ah, pai Mihaita de la scara 1 vorbeste de la un an, al nostru nu spune aproape nimic la doi ani”. Orice mama a gandit asta macar o data, daca a fost pusa in situatia respectiva. Iar cand ai doi copii, iar primul vorbea ca un adult la doi ani jumate, iar al doilea abia leaga doua vorbe… e normal, cred, sa iti faci griji si sa compari. Cand megem la logoped? Sa vedem ce spun specialistii…

Vezi si: Cand incep copiii sa vorbeasca. Cauzele intarzierii vorbirii si motivele de ingrijorare

Sunt intr-o situatie asemanatoare cu cea descrisa mai sus. La doi ani, Edy spune “mama” cand vrea ceva, cere “apa”, spune cum fac animalele. Repeta dupa mine cand il pun sa zica “tata”, “caca”, “papa”, dar nu foloseste efectiv cuvintele respective. De curand a invatat sa spuna si “nu”. Il zice cam “no”, dar il foloseste atunci cand nu ii convine sau nu vrea ceva. Pe de alta parte, intelege tot ce vorbim, stie sensul cuvintelor, “executa” ce il punem sa faca, e un copil vesel, sociabil, prezent. Deci nu imi fac griji ca ar avea alt gen de probleme, doar o intarziere de limbaj. De cele mai multe ori, aceste intarzieri de vorbire sunt doar atat –  niste intarzieri de vorbire. Insa exista cazuri in care lipsa limbajului se asociaza cu tulburari de neurodezvoltare (tulburari din spectrul autist, ADHD, intarzieri psihice). Cand e momentul sa mergem la logoped? M-am documentat si o sa va spun si voua.

Site-ul reginamaria.ro spune ca un prim pas ar fi ca parintele sa faca o evaluare proprie copilului. Astfel, iata ce ar trebui sa faca, din punct de vedere al limbajului, un copil, in functie de varsta:

  • Sa gangureasca la 3 luni
  • Sa emita vocale de la 4-5 luni
  • Sa lalizeze – sa se joace cu sunetele, pregatindu-se pentru vorbire, de la 6 luni
  • Sa rosteasca cuvinte cu sens de la 1 an
  • Sa foloseasca onomatopee de la 1,5 ani
  • Sa foloseasca in mod activ “nu” de la 2,5 ani
  • Sa foloseasca pronumele “eu” de la 3 ani
  • Sa puna multe intrebari care incep cu “de ce” dupa 3 ani
  • Sa copieze litere de tipar inainte de varsta scolara

Daca ar fi sa urmarim graficele de dezvoltare, teoretic, intre un an jumate si un an si opt luni copilul ar trebui sa aiba 200-300 de cuvinte, iar pe la trei ani ar ajunge pana la o mie. Hmmm, panica totala, nu? Ce ne facem cand copilul are doua-trei cuvinte si nu 200-300? Mergem la evaluare?

Citeste si: Cum sa iti ajuti copilul sa vorbeasca mai repede si corect

La ce varsta ar trebui sa ducem copilul la logoped

Nu stiu daca varsta in sine este importanta, cat semnalele ca ceva nu este in regula cu copilul (o sa trec la finalul articolului cateva semnale care ne pot duce cu ganul la autism).

Ioana Medical Center precizeaza pe site-ul sau ca o evaluare la logoped „este necasara atunci cand copilul a implinit 2 ani si 6 luni, iar vocabularul lui este sarac (mai putin de 50 de cuvinte), nu foloseste in conversatie “da” si “nu”, nu face propozitii simple (doua cuvinte)”.

De asemenea, e necesara o evaluare psihologica atunci cand se observa intarzierea achizitiilor potrivit varstei. “Aici se pot evidentia intarzierile in dezvoltare, dar si tulburarile de neurodezvoltare. Aceasta evaluare se poate face de la varste mici (1 ani si 6 luni), deoarece interventia timpurie asigura o recuperare psihomotorie aproape de nivelul varstei”, scrie ioanamed.ro.

Citeste si: Achizitiile bebelusului, stresul oricarui parinte. Care sunt cele mai importante „milestones” in functie de varst

Paginadepsihologie.ro scrie ca vizita la logoped e necesara atunci cand copilul nu spune aproape niciun cuvant la varsta de 18 luni.

Cand intarzierea limbajului este asociata cu autismul, apar cateva semnale destul de clare.

Potrivit www.autism-aita.ro, acestea sunt:

  • Copilul evita de cele mai multe ori contactul vizual atat cu mama, cat si cu ceilalti.
  • Incepe sa planga fara un motiv care poate fi depistat, iar acest episoade de plans dureaza o perioada lunga de timp; este dificil de linistit atunci cand plange;
  • Nu urmareste cu privirea persoanele sau obiectele care se misca in campul lui vizual;
  • Are comportamente repetitive fata de anumite obiecte (exemplu: invarte rotile de la masinute foarte mult timp, inchide-deschide usi);
  • Copilul nu raspunde la solicitarile adultului (decat cand “vrea”) si pare ca nu aude sau nu intelege ceea ce i se cere;
  • Copilul protesteaza si tipa in momentul in care i se cere ceva si se insista pentru primirea unui raspuns, ingreunandu-se astfel invatarea;
  • Jocul ii este marcat de un caracter stereotip (foloseste obiectele sau jucariile mereu in acelasi fel, de exemplu: le inchide/deschide, bate cu obiectele in anumite locuri, le invarte etc);
  • Copilul nu foloseste obiectele in scopul lor uzual (le linge, scutura, plimba sticle pe care le umple si le goleste etc);
  • A inceput sa spuna cuvinte, dar inainte de varsta de doi ani a incetat sa mai foloseasca anumite cuvinte pe care inainte le folosea;
  • Isi fixeaza privirea spre un punct fix si o mentine mai mult de 1 minut;
  • Nu ii imita pe cei din jur, copii sau adulti;
  • Nu raspunde atunci cand este strigat pe nume;
  • Nu priveste spre un obiect care ii este aratat si nu se uita la lucrurile pe care adultul le priveste, nu este interesat de lucrurile care ii intererseaza pe ceilalti;
  • Nu incearca sa atraga alte persoane in activitatile lui;
  • Lipseste comunicarea non-verbala, nu imita expresiile faciale sau gestuale;
  • Uneori da impresia ca nu aude atunci cand se vorbeste cu el; nu reactioneaza la anumite tonalitati ale vocii sau isi acopera urechile cu mainile atunci cand aude anumite zgomote.
  • Are anumite reactii corporale repetitive cum ar fi batutul din palme sau leganatul;
  • Manifesta rezistenta la schimbare;
  • Poate avea probleme de alimentatie sau de somn;
  • Are reactii anormale fata de stimuli normali;
  • Nu manifesta in mod adecvat nevoia de afectiune;
  • Uneori este autoagresiv sau agresiv cu cei din jur;
  • Este in cea mai mare perioada a timpului anxios si speriat, adopta posturi bizare;
  • Uneori pare insensibil la durere.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here