Scoala fara note, un fenomen care ia amploare. E bine sau nu?

207

Citeam zilele trecute ca in Singapore au fost eliminate notele in scoala primara (clasele I – VI) si secundara (clasele VII-X), intrucat “invatatul nu este o competitie”. Explicatia celor care au luat aceasta decizie este ca eliminarea notelor ii ajuta pe elevi sa se concentreze pe invatat si ii descurajeaza sa se mai compare cu ceilalti colegi. De asemenea, vor fi eliminate “examenele”. Adica adio “scoateti o foaie de hartie” (Mai tineti minte? 🙂 )  Invatatorii si profesorii ii vor evalua pe elevi in urma discutiilor din clasa, analizand temele de acasa si prin quizz-uri. Exista scoli care pot adopta, ca si la noi, sistemul de calificative. Credeti ca scoala fara note este solutia care sa ii faca pe copiii nostri sa indrageasca mai mult invatatul?

Scoala fara note – o idee buna sau rea?

“Ce nota ai luat azi?” –  este vesnica intrebare cu care eram intampinata acasa dupa o zi de scoala. Am resimtit intotdeauna presiunea notelor, desi, ca sa va spun sincer, nu prea avem concurenta. Nu ca eram eu un elev stralucit in scoala generala, insa, cum necum, aveam cele mai mari note din clasa si ma luptam doar cu mine insami. Deci dupa “ce nota ai luat azi?” nu urma si “Dar Ioana cat a luat?”, pentru ca “Ioana” nu exista. In fiecare an ma zbateam doar ca sa trec de pragul 9.50, ca sa iau premiul intai. Cateodata premiul doi nu exista, pentru ca a doua medie era sub 9.

In liceu m-am mai relaxat, dupa primul an, cand am tinut-o tot asa, intr-o goana nebuna dupa note mari. In primul an am fost prima din clasa (dar cu premiul doi  🙂 ), iar pe urma am picat pe locul 2 sau 3. Am scapat de obsesia notelor de abia in Facultate.

Mi-ar fi placut, sincer, sa nu existe note. Imi placea cand luam 10, dar cateodata stateam cu inima cat un purice cand deschidea “doamna” catalogul si cauta “pe cine sa asculte”. Iar cand mai auzeam asa, pe nepregatite”, “Scoateti o foaie de hartie”, mi se inmuiau efectiv genunchii 🙂

Citeste si: Cele mai bune scoli din Bucuresti dupa Evaluarea Nationala 2019: TOP 100

Nu stiu cat invatam de placere si cat ca sa iau note mari. Nu imi placeau toate materiile, si uneori “toceam” doar pentru ca aveam lucrare si ca sa am raspunsul corect la intrebarea “Ce nota ai luat azi”.

Sincer, am senzatia ca ce invatam doar pentru nota imi intra pe o ureche si imi iesea pe cealalta. Dupa “lucrare” sau dupa ce “eram ascultata” parca uitam tot ce am invatat.

Nu pot sa imi imaginez cum ar fi fost “scoala fara note, de placere”, fara presiunea rezultatelor, fara frica de intrebarea “ce nota ai luat azi”. Si va spun sincer ca rar luam sub 9.

Exista si in Romania scola fara note, iar fenomenul incepe sa ia amploare. Sistemul step by step, caci despre el este vorba, este din ce in ce mai cautat. Desi deocamdata sunt destul de putine scoli step by step, cererea este destul de mare.

Citeste si: Scoala step by step, din proprie experienta. Ce povesteste mamica unui baietel de clasa a doua

E buna sau nu scoala fara note? Ce spun psihologii

Am incercat sa aflu raspunsul de la cineva avizat, asa ca am apelat la Simona Musat, psiholog. Iata ce spune Simona despre eliminarea notelor din scoala:

“Intr-o socitate care pune presiune pe rezultate si in care ne comparam mereu cu ce fac ceilalti, eliminarea clasamentelor la final de an scolar poate prea socanta. Cu toate acestea, lipsa presiunii poate ajuta elevul sa priveasca scoala mai relaxat, sa se focuseze mai mult pe lucrurile interesante pe care le poate descoperi si mai putin pe ce ar trebui sa memoreze ca sa obtina o nota buna.

Scoala nu este o competitie, ci o platforma de dezvoltare si dobandire a unor cunostiinte si abilitati pentru a ne descurca in viata si ideal pentru a face ceea ce ne place.

Chiar daca elevii pot avea un sentiment de reusita si mandrie cand iau note mari, lucru care ii poate incuraja sa invete si mai mult, sentimentul respectiv ar fi generat de o motivatie exterioara (dorinta de a-si face parintii mandri), care pe termen lung pot deconecta copilul de la ceea ce el isi doreste, indiferent de reactiile celor din jur.

Pot realiza la un moment dat ca au urmat un traseu educational si o cariera de care nu se simt pasionati, care nu le aduce satisfactii, chiar daca au excelat (din punct de vedere al notelor sau al evaluarilor).

Daca sistemul educational ar fi unul suficient de bun, incat profesorii sa inspire copiii sa invete, curicula sa fie interesanta si adaptata nevoilor societatii acutale, atunci elevii ar putea gasi mai usor motivatia de a invata pentru ca le place, din curiozitate si pentru a se dezvolta, fara sa se compare intre ei si fara sa o faca pentru a lua o anumita nota, insa, in Romania cel putin, suntem inca foarte departe de acest ideal, mai avem inca foarte multe lucruri de baza de rezolvat pana la a ne gandi macar sa mergem spre o alta etapa, a educatiei focusate pe dezvoltare personala si nu pe competitive”, spune Simona Musat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here